.

در گفت و گو با معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) مطرح شد؛

بورسيه دانشجویان محروم گامی در راستاي تحقق منشور هفتگانه رهبري است

دانشگاه بین‌المللی‌امام رضا(ع)، همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، اقدامات و رویکردهای جدیدی را در راستای هر چه بهتر شدن شرایط تحصیلی دانشجویان این دانشگاه فراهم کرده است.

1396/7/12 چهارشنبه

 برای آشنایی با این اقدامات جدید، با دکتر شعرباف؛ معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) مصاحبه‌ای صورت گرفته که در ادامه می‌خوانید.

مهمترین فعالیت های معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی چیست؟
 معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی در واقع ترکیب دو ساختار اداری مالی و برنامه و بودجه در ساز و کارهای دولتی است. ما مانند سایر نهادها و سازمان‌ها دو معاونت داریم که معاونت طرح و برنامه یا برنامه و بودجه است. حوضه معاونت اداری و مالی به حوضه تعالی سازمانی برمی‌گردد و مربوط به کارمندان و اعضای دانشگاه بوده و در حقیقت شیوه هزینه بودجه و مباحث مالی را بررسی می‌کند. معاونت طرح و برنامه نیز مسئولیت تهیه بودجه‌های سالانه از تفریق بودجه‌ها را بر عهده دارد.

دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، در راستای ارتقای وضعیت اداری و همچنین بحث برنامه و بودجه چه اقداماتی انجام داده است؟
خوشبختانه در یک سال و نیم گذشته اتفاقات خوبی در مجموعه آستان قدس رضوی رخ داده است که باعث شده خیلی از فرایندهای ناکارآمد گذشته در ساختار اداری و مالی آستان قدس به سمت شفافیت برود. یکی از اتفاقات خوب این است که تلاش می‌شود بودجه‌ها در تمام آستان قدس رضوی بر مبنای کلان شاخص‌های ابلاغی مقام معظم رهبری انجام بشود.
از این رو ما به جای اینکه بودجه‌ها را در داخل سازمان‌ها مستقل از راهبردهای کلان آستان قدس در نظر بگیریم، در واقع ابتدا در مقیاس کلان شاخص‌های هفت‌گانه‌ای که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است، مد نظر قرار بدهیم و آن را تبدیل به یک سری حوزه‌های عملکردی و شاخص تبدیل کنیم و برنامه‌ها کم کم ذیل شاخص‌های کلانی که رهبری از مجموع آستان قدس درخواست کرده بودند می‌رود. از این رو تهیه بودجه سال آینده برای نخستین بار، بر مبنای شاخص‌های ابلاغی انجام خواهد شد و با این کار در واقع، برنامه و بودجه کارآمد شده و از حالت انفعالی و فرمایشی قبلی خارج می‌شود.

مهم‌ترین اتفاقی که در حوزه برنامه و بودجه اتفاق افتاده چیست؟
 مهم‌ترین اتفاقی که در حوزه برنامه و بودجه در 6 ماه گذشته رخ داده، فرایند دار شدن خیلی از موضوعاتی بود که در گذشته به صورت موردی در خصوص آن¬ها تصمیم گرفته می‌شد و در حال حاضر در مقیاس کلان دیده می‌شود. در حوزه سخت افزاری و کالبدی چند کار بزرگ را شروع کردیم.

در خصوص اقدامات عمرانی و فعالیت‌هایی که در خصوص ساخت و ساز و افزایش فضای دانشگاه در مدت یک سال اخیر صورت گرفته، توضیح دهید.
با توجه به اینکه دانشگاه امام رضا(ع) دارای چند تا ساختمان و پردیس مجزاست، نیازها و مشکلات هم متفاوت است. در حوزه پردیس رضوان که محل تحصیل دانشجویان دختر است چند  ضعف جدی وجود دارد. در حوزه  فناوری اطلاعات و سایت‎های کامپیوتری که امروزه به شدت توسعه یافته و تجهیز شده تا احداث مهد کودک که نیاز جدی دانشجویان و کارمندان بوده و همچنین یک سری تغییر و تحولات کوچک ساختمانی از جمله توسعه و بازسازی فضای رفاهی رضوان، گسترش و توسعه فضای کتابخانه، فعال شدن واحد مشاوره به کمک مسئولین رضوان، راه‌اندازی آسانسور در خوابگاه دختران، تجهیز خوابگاه پسران، بورس ممتازان و محرومان و... را می‌توان برخی از کارهای انجام شده عمرانی در این دانشگاه دانست.

با توجه به منشور مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از محرومان، درباره ارائه تسهیلات و حمایت این دانشگاه از دانشجویانی که در پرداخت شهریه مشکل دارند، توضیح دهید.
اجرای طرح بورسیه ممتازان و محرومان در دانشگاه امام رضا(ع) یک گام بسیار بزرگ در تحقق یکی از بندهای منشور مقام معظم رهبری به تولیت آستان قدس رضوی است. برای توانمندسازی محرومان باید حوزه آموزشی را تقویت و شرایط تأمین معاش محرومان را فراهم کنیم.
امسال 64 دانشجوی کارشناسی ارشد و 40 دانشجوی کارشناسی بورسیه ممتازین و محرومین هستند که در مجموع نزدیک به 100 دانشجو را شامل می‌شود. علاوه بر این موضوع، فرایند شورای تخفیف که یکی از فرایندهای منحصر به فردی در دانشگاه‌های کشور است و دانشجویان کمیته امداد و بهزیستی را نیز شامل می‌شود، از دیگر طرح‌های اجرایی این دانشگاه است. دانشجویانی که عدم استطاعت مالیشان برای ما مشخص شود از تخفیف و یا تقسیط شهریه بهره‌مند می‌شوند.

وضعیت مجموعه سلف سرویس، کیفیت و قیمت غذا و همچنین تغییرات لحاظ شده در مقایسه با سال های گذشته چگونه است؟
غذای این دانشگاه در مقایسه با سایردانشگاه‌ها وضعیت مناسبی دارد. مقیاس ما در تهیه غذا فقط دانشجویی نبوده بلکه در برخی موارد به اعضای هیئت علمی یا مجالس بیرونی هم سرویس می‌دهیم. وجود بهترین آشپزها، استفاده از گوشت تازه در طبخ غذا و... موجب شده است تا ما غذایی با کیفیت مناسب به دانشجویان ارائه دهیم.
همچنین علاوه بر افزایش کیفیت غذا، تنوع و سودآوری مد نظر قرار گرفته شده است. ما این توانمندی را داریم تا بخش قابل توجهی از تأمین غذای کارمندان آستان قدس رضوی را هم برعهده بگیریم.

خدمات رفاهی به دانشجویان در سال جدید چگونه است؟
ما همواره سعی می‌کنیم کیفیت خدمات رفاهی را بهبود بخشیم. در حوزه اردوهای فرهنگی که با تلاش معاونت فرهنگی در حال انجام است، تعداد و محتوای آن در سال تحصیلی جاری، افزایش یافته و با تمرکز بهتری انجام می‌شود. واحد مشاوره دانشگاه به صورت جدی تر دنبال می‌شود و مسائلی پیرامون، مشاوره‌های مختلف تحصیلی، اعتقادی، ازدواج و... را ارائه می‌دهد. وضعیت پرداخت وام به دانشجویان از شرایط بهتری برخوردار است و افرادی که در اولویت وام قرار دارند می‌توانند وام بگیرند. بالا بردن کیفیت وای فای و همچنین بهبود وضعیت رفاهی دانشجویان از رویکردهای دیگر ما در این دانشگاه است.

برای افزایش راندمان در دانشگاه چه تدابیری اندیشیده شده است؟
یکی از کارهایی که برای افزایش راندمان در حوزه اداری می‌شود این است که ما فرایندها را از حالت مواضع شخصی به سمت فرایندهای رسمی و استاندارد قانونی در آوریم. این مهم رفته رفته در دانشگاه امام رضا(ع)، در حال شکل‌گیری است. با توجه به اهمیت حوزه تحول اداری، چابک سازی ساختار و کارسنجی یکی از افراد با تجربه و با سابقه را مسئول این کار قرار دادیم و در حال حاضر تمام فرایندهای منابع انسانی ما بر مبنای شرح وظایف نوشته شده، شرح وظایف آستان قدس رضوی و وضعیت واقعی میدانی این دانشگاه در حال شکل‌گیری است. این مهم می‌تواند، مبنای خیلی از تشویق و تنبیه‌های کلی ساختار باشد. یعنی تشویق‌ها و تنبیه‌ها از حالت‌های فردی خارج بشوند و شناسنامه‌ای پیدا کنند.
ترجیح ما این است که کارها را در داخل خود مجموعه آستان قدس رضوی و با تغییر چینش‌ها انجام دهیم. زیرا راه حل جذب نیروی جدید نیست. سیاست‌ها به این سمت رفته که ما به جای استفاده از نیروهای ثابت و انتقال به خدمت نیروهای کارمندی که هزینه تمام شده بالاتری برای ما دارند از قراردادهای شرکتی استفاده کنیم. در واقع ما در حوزه منابع انسانی هنوز کار زیاد داریم و برای اینکه به ساختار مطلوبی در حوزه انسانی برسیم فاصله زیادی داریم، اما روند خوبی را پیش گرفتیم.

در صورتی که دانشجویان از عملکرد کارکنان دانشگاه ناراضی باشند یا انتقاد و پیشنهادی داشته باشند، چه روندی را باید طی کنند؟
 پیشنهادها و انتقادها از طریق فرایندهای رئیس دفترها و صندوق‌های پیشنهاد و انتقاد قابل بررسی است. هم روابط عمومی و هم معاونت‌ها باید یک ساختاری را برای دریافت نظرات حتی جلسات منظم و ثابت با مجموعه‌های مخاطب بچینند، که متاسفانه شرایط کنونی رضایت بخش نیست و ارتباط ساختارمندی وجود ندارد. یکی از کارهای خوبی که روابط عمومی می‌تواند انجام دهد، این است که کانال و مسیر مشخصی را برای ارتباط دانشجویان، تشکل‌ها حتی کارمندان و اعضای هیئت علمی با مسئولیت مربوطه ایجاد کند و به نظرم این اتفاق می‌تواند رخ دهد.

تهیه و تنظیم: اعظم صاحب علم
 
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
نسخه قابل چاپ
مطالب مرتبط
نخستین خوابگاه پسران دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) افتتاح شد
تربیت مدیران، اندیشمندان و کارآفرینان مؤمن به اخلاق اسلامی رسالت دانشگاه امام رضا(ع)
کسب سهمیه 16 رشته ورزشی در المپیاد فرهنگی ورزشی دانشگاه‌های سراسر کشور
نگاهی تحلیلی به تعلیم و تربیت اسلامی در طرح «ضیافت اندیشه اساتید»
همایش «تجلی هنر و معنویت در سیره رضوی» برگزار می‌شود
پربازدیدترین ها آخرین مطالب
.گزارش روز
.گفت و گوی روز
.
فرهنگی
.

.All right reserved by Astan Quds Razavi

تمام حقوق این وبگاه متعلق به آستان قدس رضوی است.