.

درگفت و گو با سرپرست شرکت خمیرمایه رضوی مطرح شد؛

اعتبار برند رضوی؛ نشانه مرغوبیت و بهره‌گیری از تیمی متخصص است

شاید این سوال ذهن بسیاری از افراد را درگیر کند. اینکه مفهوم برند چيست و برای برند شدن باید از کجا شروع کرد؟ در نگاه نخست باید گفت برندسازی از درون شروع می‌شود و برای اینکه محصولات تبدیل به برند شوند، باید با مطالعات و تفکر از خودمان شروع کنیم. آن وقت است که توانایي محصول تولیدی براي تبديل به یک برند رشد مي‌كند.

1396/7/24 دوشنبه

برند شدن به معنی تسخیر قلب‌ها و ایجاد جایگاه در ذهن مردم است و متقابلا برندها نیز به مشتريان خود متعهد هستند. برند تنها يك لوگو، آرم و نام تجاري نيست، بلكه اعتمادي است كه در مشتري نسبت به محصول يك سازمان و كيفيت، آن هم به دلیل توان مجموعه در زمينه‌هاي دانش تخصصي، نيروي انساني و تكنولوژي ايجاد شده است.
در گفت و گو با دکتر احسان اژدری؛ سرپرست شرکت خمیرمایه رضوی، سراغ مفهوم برند و برندینگ، برند رضوی، ضرورت داشتن برندی معتبر برای محصولات تولیدی آستان قدس رضوی و راهکارهای تبدیل شدن به برندی مطرح در عرصه بازارهای داخلی و خارجی، رفته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

برندها چه زماني ساخته مي‌شوند؟
برند وقتی ساخته مي‌شود که کالا از کیفیت، مرغوبيت و قیمت رقابتی برخوردار باشد؛ برندسازي نیاز به زیرساخت دارد و کار یک نفر نیست، برندینگ تنها کار مدیر بازرگانی نیست، حتی کار یک تیم عادی هم نیست بلکه کار تیم های متخصص است.
برندسازی چیزی است که صادرات و حضور ما در بازارهای بین‌المللی و همچنین حفظ و جذب مشتریان جدید را تضمین می‌کند. حتی یکی از راهکارهای مبارزه با قاچاق و ورود کالاهای خارجی با تعرفه قانونی که تاثیر منفی بر فضای تولید داخل دارد، ساخت برندهای داخلی است. یک بنگاه اقتصادی، زمانی موفق است که صاحب بنگاه خرج پول برای برندسازی را سرمایه‌گذاری بداند نه هزینه مصرفی؛ از همین رو برای معرفی و ساخت یک برند، افکار مربوط به آن در درون ذهن فرد به وجود آورنده، حرف اول را می‌زند.

شرکت خمیرمایه رضوی برای برندینگ محصولات تولیدی خود چه برنامه‌هایی و چه مزیت و برتری رقابتی در بین رقبا دارد؟
در شرکت خمیرمایه رضوي علاوه بر تاکید بر برند ارزشمند رضوی و شایستگی‌هاي محوري، حتی نیروهای متخصص شرکت نیز به دلیل تجربه سالیان متمادي فعالیت در کسب و کار دانش بنیان به عنوان سرمایه‌ای سازمانی، به مزیتی رقابتی برای شرکت تبدیل شده است. وابستگی و ارتباط با سازمان اقتصادي رضوی، نه به لحاظ ارتباط با برند رضوي بلکه از منظر پشتوانه مدیریتی قوی که توانسته است در شرایط حساس و بحرانی با حمایت‌هاي مادي و مدیریتی، به ثبات شرکت کمک کند و شرایط رقابت را براي آن بهبود بخشد نیز به عنوان مزیت رقابتی براي شرکت به حساب می‌آید. با همه این اوصاف، مهم‌ترین مزیت رقابتی شرکت در مقایسه با رقبا، کیفیت متمایز آن است. همچنین از دیگر مزیت‌ها می‌توان به کاهش قیمت تمام شده تولید خمیرمایه رضوی اشاره کرد. استفاده شرکت از ارزهای حاصل از صادرات برای خرید مواد اولیه با کیفیت بالا از اروپا، مزیت رقابتی دیگر براي شرکت نسبت به برخی رقبا در بازار هاي صادراتی به شمار می‌رود.

درباره ضرورت داشتن برند برای محصولات تولیدی رضوی بفرمایید.
جایگاه و نفوذ معنوي نام هشتمین امام شیعیان جهان در بین مسلمانان موجب شده است که انتساب به این بارگاه مقدس براي مخاطب و مشتري، نوعی اطمینان به شرکت‌های تولیدی آستان قدس رضوی ایجاد کند. این پشتوانه معنوي به همراه تلاش و سابقه مثبت شرکت‌ها، سرمایه‌اي را شکل داده است که از برند یا نشان تجاري رضوي با سرافرازی یاد می‌کنیم. به جرئت می‌توان گفت در شرکت خمیرمایه رضوي و سایر شرکت‌هاي وابسته به سازمان اقتصادي، یکی از مهم‌ترین مزیت‌هاي رقابتی بازارهاي داخلی و بازارهاي خارجی منطقه به ویژه در کشورهایی که تمام و یا بخشی از مردم، مسلمان هستند، وجود و امکان استفاده از برند رضوي است؛ اما تلاش صورت گرفته کافی نیست و در بسیاری از بازارها، شناخت برند رضوی کم بوده و نیاز به تبلیغات و شناساندن آن وجود دارد.

نقش نيروي انساني در موفقيت یک برند چيست؟
مطمئناً نيروي انساني نقش مهمي در برندسازي دارد؛ اگر در مجموعه‌ای کسانی استخدام شوند که صرفا کار را یاد داشته باشند، برای کسب پول مجموعه کار می‌کنند، ولی چنانچه کسانی استخدام شوند که به باور سازمانی اعتقاد داشته باشند، از جان برای سازمان و هدف آن، مایه خواهند گذاشت. تغییر در سبک زندگی آدم‌ها، ریشه ایجاد کسب و کارهای خارق‌العاده و جدید می‌شود و هنر بازاریاب این است که زودتر از همه دریابد که آدم‌ها در حال تغییر هستند. برندینگ در واقع یک حالت بیرونی دارد که مربوط به یک کالا و شهر می‌شود اما برند درونی مربوط به افکار شخص و استانداردسازی شخصیت است. به این ترتیب، وقتی دارای برند قوی هستیم که اندیشه‌ قوی و شخصیت مستحکم و متعالی داشته باشیم.

برای برند شدن، داشتن یک برنامه کامل و دقیق به تنهایی کافی نیست، باید از نیازها و نقطه نظرات مشتریان نیز با خبر شوید. در این راستا چه اقداماتی انجام شده است؟

معیار مدیریت کیفیت فقط بالا بودن کیفیت محصول نیست بلکه رضایت‌مندی همه ذی‌نفعان مانند مشتریان از خدمات شرکت هم از جمله عوامل مهم سنجش کیفیت به شمار می‌رود. شرکت خمیرمایه رضوی جلب رضایت مشتریان که به نوعی ذی‌نفعان بیرونی محسوب می‌شوند را وظیفه اصلی خود پس از تولید با کیفیت می‌داند و در این راستا به صورت مستمر در قالب ارائه فرم‌های نظرسنجی و شکایات به مشتریان و بازدیدهای هفتگی توسط کارشناسان خود، به پایش دائمی نظرات و تلاش برای رفع کاستی‌های موجود می‌پردازد.

برای برندینگ محصولات رضوی در بازارهای خارجی  چه راهکارهایی در نظر دارید؟
حضور مستمر در بازارهای صادراتی با سطح خدمات و نرخ یکسان و به دور از تغییرات و کیفیت عالی، باعث ارتقاء برند محصولات رضوی می‌شود و برای این منظور شرکت خمیرمایه رضوی نسبت به تولید محصولات قابل رقابت با خمیرمایه‌های تولیدی سایر کشورهای تولید کننده از جمله فرانسه، ترکیه و چین اقدام کرده است. در همین راستا به منظور جلوگیری از سوء استفاده افراد سودجو از برند رضوی، این شرکت در حال اقدام برای ثبت برند در کشورهای هدف صادراتی است. همچنین برای برندینگ محصولات رضوی، شرکت کردن در نمایشگاه‌های خارجی و تبلیغات در رسانه‌های کشورهای منطقه به ویژه کشورهای اسلامی ضروری است.

تهیه و تنظیم: هدی زاهدی
 
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
نسخه قابل چاپ
مطالب مرتبط
اقدامات شرکت خمیرمایه رضوی در راستای گسترش بازارهای صادراتی بیان شد
میزان پیشرفت برنامه‌های سوم استراتژیک شرکت خمیرمایه رضوی تشریح شد
برپایی موکب پذیرایی از زائران امام رضا(ع) توسط شرکت خمیرمایه رضوی
فرماندار و روسای ادارات شهرستان چناران از شرکت خمیرمایه رضوی دیدن کردند
برند رضوي جزء موفق‌ترين نشان‌هاي تجاري كشور است
پربازدیدترین ها آخرین مطالب
.گزارش روز
.گفت و گوی روز
.
فرهنگی
.

.All right reserved by Astan Quds Razavi

تمام حقوق این وبگاه متعلق به آستان قدس رضوی است.