.

استقبال مردم ازطرح تشویقی «پاییزه کتاب» در به نشر»؛

بهارکتاب در روزهای سرد پاییزی

خزانی که مدتهاست به جان بازار کتاب افتاده، دیگر بر کسی پوشیده نیست. گلایه نویسندگان از قهر جامعه با یار مهربان، پیشی گرفتن شبکه‌های مجازی در جذب مخاطب و تبدیل شدن کتاب به یک کالای لوکس، مشکلات و دشواری‌های بازار نشر که امان فعالان این حوزه را بریده؛ در کنار ده‌های دلیل و انگیزه دیگر، رونق را از ویترین کتاب‌فروشی‌ها گرفته است.

1396/9/27 دوشنبه

آن‌ها که اهل نقد و نظرند، تاکید دارند که بسترهای فرهنگ‌ساز در عرصه کتاب و کتابخوانی به مشکل دچارند و در حالی که شاخص میزان مطالعه سطح توسعه فرهنگی یک جامعه را متاثر از خود می‌سازد، اما مسئولان تنها پشت تریبون‌ها از «بایدها»یِ ارتقای آن می‌گویند و خود راهکاری عملی برای کمک به این بحث ندارند.
اما در همین وانفساست که گاهی جرقه‌ای، امید را در این عرصه تقویت می‌کند. مثلا وقتی که می‌بینی مردم به اشتیاق خریدن کتاب ساعت‌ها در صف انتظار می‌ایستند. این یعنی هنوز اشتیاق خواندن و دانستن در دل بسیاری زنده است.
انتشارات «به‌نشر» در این روزهای باقیمانده از پاییز، شاهد استقبال کتاب‌دوستان از محصولاتش بود. بهانه اگرچه  طرح تشویقی«پاییزه کتاب» بود، اما مردم با خرید بیش از 11 هزارجلد کتاب در 11 کتابفروشی این انتشارات آن هم طی تنها دو هفته، سنگ تمام گذاشتند.
در این گزارش برای شما از این طرح و سوابق آن خواهیم گفت:

آن 13دقیقه
آمارهای مطالعه روزانه در ایران از ۲ تا ۷۹ دقیقه متغیر است. ولی سرانه مطالعه در ایران براساس اطلاعات ارائه‌ شده ۱۳ دقیقه برآورد شده است. اما به استناد این آمار نمی‌توان این طور ارزیابی کرد که جامعه تنها 13دقیقه در روز با کتاب مانوس است و به همین بهانه از هر تلاشی دست شست. فعالان حوزه نشر در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند به مدد بستر تبلیغی که در فضای مجازی فراهم است و همچنین از طریق برگزاری طرح‌ها و اجرای کمپین‌های مختلف، مخاطبان را به خواندن بیشتر ترغیب کنند. یعنی در حقیقت تهدیدهای فضای مجازی را به فرصتی برای پیوند با مشتاقان مطالعه تبدیل کنند.
به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) نیز برای اجرای طرح فروش فصلی کتاب از این بستر جهت اطلاع‌رسانی بهره جست. از سویی در روند اجرای طرح مذکور نیز ظرفیتی ایجاد شد تا مراجعان بتوانند دسترسی بهتری داشته باشند به تازه‌های نشر یا آثاری که قصد خرید آن ‌ها را دارند.
نتیجه هم یک اتفاق خوب بود، اینکه مردم آمدند و دست خالی بازنگشتند.

پاییز داغ در 11کتاب‌فروشی «به‌نشر»
طرح پاییزه کتاب «به‌نشر» از دوم آذرماه امسال در سراسر کشور کلید خورد و 11کتابفروشی وابسته به انتشارات آستان قدس رضوی در اجرای آن مشارکت نمودند. آمارها در پایان دو هفته نخست اجرای این طرح نشان می‌داد که چیزی حدود 11هزار جلد کتاب در مجموع به ارزش بیش از دو میلیارد ریال فقط در پنج فروشگاه از مجموع 11مرکز مجری طرح به فروش رفته است. این اعداد و ارقام در خزانی که به جان بازار کتاب افتاده، قابل تامل هستند.
اما مدیرعامل به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) از این اتفاق خوب، روایتی مفصل‌تر دارد.
حسین سعیدی، در ابتدای صحبتمان از اجرای طرح‌های مقطعی تشویقی برای دعوت مخاطبان به خرید کتاب و خواندن آن می‌گوید و توضیح می‌دهد: طرح تشویقی «پاییزه کتاب» نیز در همین راستا به مرحله اجرا درآمد تا مخاطبان با تخفیف‌های ویژه به محصول مورد نظرشان دست پیدا کنند. از طرفی تنوع لازم در محتوای عرضه شده ایجاد شود تا همه اقشار بتوانند از این ظرفیت بهره بگیرند و با دستی پُر از کتاب، به منزل بازگردند.
به اذعان او این طرح در شش نمایندگی فروش این انتشارات در شهرهای تهران، بیرجند، گرگان، شاهرود، درگز و تربت حیدریه به اجرا درآمد و به انضمام آن‌ها، پنج فروشگاه ‌به‌نشر در مشهد مقدس شامل فروشگاه مرکزی واقع در خیابان امام خمینی(ره)، فروشگاه بلوارسجاد، فروشگاه خیابان خواجه‌ربیع، فروشگاه بلوار امامت و فروشگاه خیابان دانشگاه نیزدر این طرح مشارکت کردند.
وی ادامه داد: خوشبختانه استقبال مردم چشمگیر بود، به طوری که طی دو هفته نخست اجرای طرح تشویقی «پاییزه کتاب» حدود 11 هزارو 200 جلد در مجموع به ارزش دومیلیارد ریال در پنج کتابفروشی به‌نشر واقع در مشهد به فروش رسید.
وی نمایندگی این انتشارات را در منطقه امامت مشهد را بافروش چهار هزار و 292 جلد کتاب، در میان دیگر نمایندگی‌های این شهر «رکورددار» توصیف کرد و افزود: در نمایندگی منطقه سجاد، 3هزار و 527جلد کتاب به فروش رفت. مردم از فروشگاه مرکزی «به‌نشر» 2هزار و 591جلد کتاب تهیه کردند. نمایندگی خیابان دانشگاه 543جلد کتاب را در مدت دو هفته فروخت و سهم فروشگاه خواجه‌ربیع نیز 243جلد در این بازه بود.

تبلیغات و فضای مجازی به کمک کتاب آمدند
سعیدی در ادامه به بستر تبلیغی اشاره می‌کند که مردم را تشویق به حضور در نمایندگی‌های این انتشاراتی و خرید کتاب کرد و توضیح می‌دهد: طرح‌های تشویقی، ظرفیت مناسبی برای ترغیب مخاطبان و پاسخ به نیازهای آن‌هاست، اما اگر این فرصت در بستر مناسبی تبلیغ نشود، کارآیی لازم را ندارد. در حقیقت مخاطب زمانی می‌تواند از این ظرفیت بهره بگیرد که نسبت به آن آگاه باشد و از طرفی مزایای طرح در مقایسه با سایر برنامه‌های مشابه برای او به خوبی تشریح شده باشد. تلاش کردیم اطلاع‌رسانی گسترده و موثری را در این حوزه صورت دهیم. بخشی از تبلیغات ما در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی متمرکز بود و تلاش کردیم تا مخاطبان را در گروه ها و اقشار مختلف مخاطب قرار دهیم.

هنوز فرصت باقیست...
اما هنوز تا روزهای پایانی پاییز و خاتمه این طرح زمان باقیست. سعیدی تاکید می‌کند: فروشگاه‌های «به‌نشر» در مشهد و شش شهر دیگر کشورمان مشتاقانه پذیرای مخاطبان کتاب‌دوست هستند.
وی تصریح می‌کند: علاقه‌مندان می‌توانند تمام کتب ثبت شده در سایت «خانه کتاب» و آثار موجود دراین فروشگاه‌ها را با تخفیف 20 تا 25 درصدی ویژه طرح پاییزه خریداری کنند.
وی این نکته را نیز یادآور می شود که در این طرح سقف مجاز خرید برای هر خریدار حداکثر یک میلیون ریال است وتاکید می‌کند: البته خریدار می‌تواند در چند نوبت و از چند کتابفروشی، کتاب‌های عمومی را با ۲۰ درصد تخفیف و کتاب‌های کودک و نوجوان رابا ۲۵ درصد تخفیف تهیه کند. البته بهره مندی از این تخفیف‌ها منوط به تهیه کتاب ازکتابفروشی‌های عضو طرح «پاییزه کتاب» است.
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
نظر
نسخه قابل چاپ
مطالب مرتبط
رمان انقلابی «رؤیای آق‌تاریم» در مشهد رونمایی می‌شود
کتاب‌ و کالاهای فرهنگی «به‌نشر» با تخفیف ویژه عرضه می‌شود
‌به‌نشر در چهارمین همایش ملی ارتقای کیفیت محصولات فرهنگی خوش درخشید
فرصت برقراری ارتباط بدون واسطه مؤلفان و مخاطبان
مجموعه «داستان‌های بی‌دانه» ویژه کتابخوانان کوچک
پربازدیدترین ها آخرین مطالب
.گزارش روز
.گفت و گوی روز
.
فرهنگی
.

.All right reserved by Astan Quds Razavi

تمام حقوق این وبگاه متعلق به آستان قدس رضوی است.